9.4.2020

Luonan sairaanhoitaja: ”Työskentelemme koronaviruksen luoman epävarmuuden keskellä”

Sairaanhoitaja Patrik Appel työskentelee Luonan palvelukeskuksessa Oulussa. Keskus palvelee perusterveydenhuollon, sairaanhoitopiirien ja yksityisen sektorin toimijoita, joiden asiakaspuheluihin vastataan joka päivä vuorokauden ympäri. Viime viikkoina puheluissa ovat korostuneet ihmisten koronavirukseen liittyvät huolet ja kysymykset.

Sairaanhoitaja Patrik Appelin työpäivä on alkanut kuudelta aamulla. Tänään työvuorossa tehdään suuren terveysaseman puhelinpalvelua. Soittavia ihmisiä mietityttää, uskaltaako koronaviruksen takia terveysasemalle tulla.

– Neuvomme soittajia, että jos heillä ei ole flunssan oireita, terveysasemalle saa ja pitääkin tulla. Ihmisillä on pelko siitä, että koronavirus tarttuisi erityisen herkästi terveyskeskuksessa tai sairaalassa, mutta näin ei ole. Tärkeät määrätyt tutkimukset ja kokeet pitää ottaa näissäkin olosuhteissa, Appel sanoo.

Koronavirus muuttaa sairaanhoitajan työtä päivittäin

Koronaviruksen luoma epävarmuus näkyy palvelukeskuksen toiminnassa. Uutta tietoa ja ohjeita tulee jatkuvasti. Välillä tulee eteen kysymyksiä, joihin ei ole vielä yksiselitteisiä vastauksia.

– Haastavinta työssämme tällä hetkellä on jatkuvasti muuttuva tilanne ja siihen liittyvä epävarmuus ja tiedonpuute. Selvittelemme asioita, keskustelemme eri tahojen kanssa tai mietimme yhdessä työporukalla parasta mahdollista vaihtoehtoa. Tällaisia pohdintoja teemme ihan päivittäin, Appel kertoo.

Appelin mukaan oireilevien ihmisten ja heidän lähipiirinsä ohjaaminen ja neuvonta on erityisen tärkeää, koska näillä toimilla pystytään vaikuttamaan tartuntojen etenemiseen.

Kotona itse pärjäävien ihmisten tilanne on selkeämpi, sillä heidän tulee vain pysyä karanteenissa siihen saakka, että oireet paranevat. Ohjaaminen ja neuvonta saattaa olla monimutkaisempaa, jos potilaalla on esimerkiksi jatkuvaa veriarvojen seurantaa vaativa Marevan-lääkitys tai he tarvitsevat päivittäin henkilökohtaista avustajaa.

Työyhteisö tukee ja ratkoo pulmia yhdessä

Sote-alan ammattilaisten työ etulinjassa muuttuu nyt päivittäin, kun koronaviruksen aiheuttama tilanne kehittyy. Luonan Oulun palvelukeskuksen työyhteisöä Appel kuvaa tiiviiksi ja sitoutuneeksi.

– Teemme yhdessä töitä ja tuemme toinen toisiamme. Työvuoroja on jouduttu suunnittelemaan uusiksi, sillä puheluita tulee erittäin paljon ja meillä on oltava jatkuvasti valmius pitää yllä tiettyä vastaustasoa, siis tarpeeksi ihmisiä vastaamaan puheluihin, Appel sanoo.

Jos koronaviruksen aiheuttama tilanne pahenee ja enemmän ihmisiä sairastuu, on puhelumäärien kasvua odotettavissa jatkossakin.

Soittajia huolestuttavat oireet – toimintaohjeita kaivataan

Appelin mukaan soittajat ovat yleisesti ottaen rauhallisia. Tämän hetken yleisin kysymys koskee sitä, voiko pienessä yskässä tai nuhassa mennä töihin. Luonan hoitajien antama vastaus on tarkasti viranomaisten ohjeiden mukainen: ehdottomasti ei. Kotona tulee olla siihen saakka, että oireet paranevat ja lisäksi odottaa vielä päivä oireettomana.

Viranomaisten ohjeiden noudattaminen on tärkeää koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Verkosta löytyy paljon tietoa ja jos on oireita, mutta pärjää kotona, ei tarvitse olla yhteydessä mihinkään.

– Neuvomme soittajia välttämään kontaktia ihmisten kanssa. Kun rajaamme liikkumistamme, viruksen leviäminen hidastuu. Ja jos on vähänkään ylähengitystieinfektion oireita, ei missään nimessä saa mennä töihin tai ihmisjoukkoihin vaan tulee pysyä kotona. Ei myöskään voi liikaa korostaa sitä perinteistä hyvää neuvoa: pese käsiä, Patrik Appel toteaa.

Kuka?

  • Patrik Appel, sairaanhoitaja, Luonan Oulun palvelukeskus
  • Työskennellyt kymmenen vuotta anestesiahoitajana Oulussa.
  • Siirtyi Luonan palvelukseen kolme vuotta sitten.
  • Luonalla on kolme hoidontarpeen arvioinnin, neuvonnan ja ohjauksen toimipistettä.
  • Oulun toimipiste on Luonan suurin palvelukeskus, jossa työskentelee lähes 40 sairaanhoitajaa ja terveydenhoitajaa.
  • Keskus palvelee perusterveydenhuollon, sairaanhoitopiirien ja yksityisen sektorin toimijoita, joiden asiakaspuheluihin vastataan joka päivä vuorokauden ympäri.

 

Tietoja Luonan palvelukeskuksissa vastattuihin koronavirukseen liittyvien puheluiden kehityksestä tammikuun alusta:

  • Ennen Suomen hallituksen toimia pandemian rajoittamiseksi Luonan hoidon tarpeen arvioinnissa nähtiin nelinkertainen nousu eri hengitystieoireistoissa verrattuna tammikuun tilanteeseen.
  • THL:n ohjeistaman ICPC2-epäillyn koronavirussairauden oirekoodin käyttö kirjauksissa nousi tasaisesti maaliskuussa.
  • Nousu on tasaantunut huhtikuun alussa, viitaten siihen, että Suomen hallituksen asettamat rajoitustoimet ovat vaikuttavia.

Lisää tietoa:

Sähköinen oirearvio löytyy soitteesta https://www.omaolo.fi/

Myös kaikkien päivystysapunumeron 116117 puheluiden alussa on nauhoite, joissa kehotetaan soittajaa tekemään sähköinen oirearvio.

THL:n sivuilta löytyy ajankohtainen tieto koronaviruksesta

Lisää tietoa Luonan työstä ja toimintaohjeita Luonan lääketieteellisen johtajan Lisbeth Forsman-Grönholmin blogista: Lievitetään huolta ja rakennetaan uusia palveluketjuja

Tilaa uutiskirje