Turvapaikkakriisi loi vahvan yrityskulttuurin

Luonan toimialalla rekrytointi ei ole helppoa. Sosiaali- ja terveysalan osaavasta henkilöstöstä on pulaa. Mutta me olemme onnekkaita monessakin mielessä, ja erityisen hyvin olemme onnistuneet nykyisten luonalaisten rekrytoinnissa.

Alku ei ollut helppo. Kaksi vuotta sitten luonalaisia oli vain alle kymmenen. Työntekijämäärä kasvoi sen jälkeen nopeasti, kun rekrytoimme 200 henkilöä parin kuukauden aikana. Heitä tarvittiin juuri perustettuihin vastaanottokeskuksiin syksyllä 2015.

Kun kaikkein kiireisin vaihe rekrytoinnissa oli ohi, aloitimme kiireen vilkkaa luomaan erilaisia esimiestyön käytäntöjä ja kehittämään Luonan omaa johtamisjärjestelmää. Kaiken sen seurauksena alkoi muotoutua Luonan yrityskulttuuri. Se, mitä kutsumme nykyään ”Luona-otteeksi”.

Uskon vahvasti, että turvapaikkakriisi epävarmuustekijöineen sekä sen ratkaisemiseen osallistuminen oli meille luonalaisille enemmän kuin vain pelkkä työkokemus. Silloin istutettiin siemen yhteiselle tekemiselle sekä elämiselle tilanteessa, jossa mikään ei ollut varmaa tai tuttua. Tämä kokemus on erinomainen pohja, kun nyt olemme keskellä sote-uudistusta.

Meiltä kaikilta vaaditaan kykyä mukautua muutoksiin, sillä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö on vasta muotoutumassa. Uskon vakaasti, että meiltä löytyy muutosherkkyyttä piirun verran enemmän kuin alan toimijoilta keskimäärin. Avasimmehan esimerkiksi yhdeksän vastaanottokeskusta kahdessa kuukaudessa aivan tyhjästä.

Jokainen luonalainen haluaa kehittyä, siksi meidän tulee luoda edellytykset jokaiselle kehittää omaa osaamistaan. Meillä Luonassa kaikki kouluttautuvat vuodessa vähintään kolmen koulutuspäivän verran. Lisäksi kehittämispäivät, itseopiskelu tai kevät- ja syyskausien kickoff-tilaisuudet ovat tärkeitä tapoja ylläpitää osaamista, omaksua uutta ja verkostoitua kollegojen kanssa. Tarjoamme erilaisia työssäoppimismahdollisuuksia ja esimerkiksi täsmäkoulutusta. Satsaamme esimiesten viestintäosaamiseen ja valmennamme asiakastyötä tekevää henkilökuntaa kohtaamaan erityisryhmäasiakkaat arvostavasti ja kunnioittavasti. Ja koska vain hyvinvoiva luonalainen voi suoriutua tehtävässään hyvin, toteutamme hyvinvoinnin verkkovalmennuksen.

Luonalaisilta vaaditaan paljon, mutta me olemme osaavia. Turvapaikkakriisin sivutuotteena meille syntyi oma, vahva toimintakulttuuri, joka kantaa tuulisillakin sote-alan laineilla. Pitäkäämme siitä huolta ja tehkäämme jatkossakin työtä meille ominaisella Luona-otteella: persoonallisesti, yhdessä, vaikuttavasti.

Marjut Kelloniemi Luona


Kirjoittaja: Marjut Kelloniemi on Luonan henkilöstöjohtaja. Anna palautetta kirjoittajalle etunimi.sukunimi@luona.fi

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?