3.7.2019

NHG tutkimus: Vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluita

Tutkimusyhtiö Nordic Health Groupin toteuttaman tutkimuksen mukaan palvelumme säästävät merkittävästi kustannuksia sekä edistävät hyvinvointia. Palveluillamme haluamme varmistaa, että ihminen on oikean palvelun piirissä oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Sote-palveluiden integraattorina yhdistämme Tampereella ikäihmisten kotona selviytymistä tukevat palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi Kotitori-mallin avulla. NHG vertaili Kotitorin väestövastuualuetta kaupungin keskiarvoihin vuosina 2016–2017.

  • Kaupunki sai 3,4 miljoonan euron arvioidut vuotuiset säästöt Kotitorin väestövastuualueen asiakkaiden myöhäisemmästä siirtymisestä raskaampiin palveluihin.
  • Kotitorin väestövastuualueella siirrytään säännöllisen kotihoidon piiriin keskimäärin 1,1 vuotta iäkkäämpinä ja tehostetun palveluasumisen piiriin keskimäärin 1,2 vuotta iäkkäämpinä.
  • Tampereen asiakasmäärällä säästöpotentiaali on 24 miljoonaa euroa vuodessa.

Luona Arviointi -palvelu tuottaa hoidon tarpeen arviointia, neuvontaa sekä ohjausta. NHG tutki terveydenhuollon virtuaalisen, ulkoistetun arviointipalvelun vaikutuksia Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä (KSSHP) 2014–2016.

  • Ulkoistetun palvelun tuoma vuosittainen säästö oli 550 000 euroa, kun sitä verrattiin tilanteeseen, jossa KSSHP tuotti palvelun itse.
  • Raportin perusteella ulkoistetun päivystysnumeron vastausaika on pysynyt tasaisesti alle kahdessa minuutissa, vaikka puhelujen määrä on kasvanut lähes 50 prosenttia. Esimerkiksi Keski-Suomessa ulkoistetun päivystysnumeron vastausprosentti on ollut neljän vuoden ajan 85–88 prosenttia.
  • Keski-Suomen keskussairaalassa Jyväskylässä päivystyskäynnit vähenivät 7 prosenttia päivystyspuhelinpalvelun ulkoistuksen jälkeen verrattuna vuoden 2013 tasoon. Kyse on noin 400 000 euron vuosittaisesta säästöstä.
Siirry lataamaan tutkimus tästä

 

Tilaa uutiskirje