Luonan toimitusjohtaja: Luotamme Maahanmuuttoviraston arvioon palvelujemme laadusta

Tiedote. Julkaistu: 24.05.2016 klo 18:02.
Luonan toimitusjohtaja Milja Saksi ihmettelee Helsingin Sanomien sunnuntaina 22.5.2016 julkaisemassa jutussa ”Turvaton paikka” annettua kuvaa Luonan vastaanottokeskustoiminnasta. Saksin mukaan jutussa on lukuisia asiavirheitä ja monia väitteitä, jotka eivät perustu tosiasioihin. Sen sijaan Saksi luottaa Maahanmuuttoviraston arvioon Luonan palvelujen laadusta ja toivoo yhteiskunnallisen keskustelun sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisestä vahvistuvan.

Maahanmuuttokriisi on ollut kaikille toimijoille mittasuhteidensa vuoksi uusi tilanne. Kaiken kaikkiaan Suomessa on selvitty hyvin, mutta se on vaatinut kaikilta mukana olleilta, niin julkisilta, kolmannen sektorin toimijoilta kuin yksityisiltä, venymistä ja nöyryyttä opetella uutta. Nykyinen tilanne on hyvä ja kuten sisäministeri Petteri Orpo (HS 24.5.2016) vahvistaa, tunnistetut puutteet Luonan toiminnassa on korjattu Maahanmuuttoviraston valvonnassa alkuvuodesta 2016.

Saksi yhtyy Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa 24.5.2016 esitettyihin näkemyksiin julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön työnjaosta ja kehityssuunnasta sosiaali- ja terveyspalvelualalla. Saksin mielestä vastuiden ja roolien lisäksi yhteisten tavoitteiden ja mittarien asettaminen edistäisi paitsi yhteistyön kehittymistä myös tuotettujen palveluiden laatua. ”Onnistumista ja palveluiden vaikuttavuutta pitäisi voida mitata”, painottaa Saksi. Myös yhteiskunnallinen periaatekeskustelu yksityisten toimijoiden roolista sosiaali- ja terveyspalvelualalla on ehdottoman tärkeää ja ajankohtaista. ”Olemme aktiivisesti mukana kehittämässä uusia ratkaisuja muun muassa kotouttamiseen, ja käymme mieluusti asiapohjaista keskustelua kaikkien kanssa”, Saksi korostaa.

Turvapaikanhakijoiden määrän nopea kasvu viime syksynä osoitti paitsi puutteita suomalaisen yhteiskunnan valmiudessa vastata äkilliseen olosuhteiden muutokseen myös sen, että Suomesta löytyy kolmannen sektorin toimijoiden lisäksi julkisia ja yksityisiä toimijoita, joilla on rohkeutta lähteä mukaan ratkaisemaan akuuttia humanitääristä kriisiä. Yksityisten toimijoiden, kuten Luonan, mukaan lähtö vastaanottokeskustoimintaan tarkoitti suuria alkuinvestointeja hyvin epävarmassa tilanteessa. ”Mukaan lähdettiin Maahanmuuttoviraston aloitteesta”, Saksi kertoo. ”Koimme, että olisi ollut vastuutonta olla vastaamatta haasteeseen, joka koskettaa koko suomalaista yhteiskuntaa.”

Lisätietoja: Milja Saksi, toimitusjohtaja, Luona Oy, puh. 040 5688 111, milja.saksi@luona.fi

Twitter: Milja Saksi ja Luona Oy

Kotimainen Luona Oy tuottaa kotiin tuotavia palveluja ja asumiseen liittyviä ratkaisuja kuten tuettua asumista, kriisimajoitusta, kotihoitoa, vastaanottokeskustoimintaa ja kotouttamista. Toimimme kotitalouksien, kaupunkien, kuntien ja valtion kumppanina. Tarjoamme kaikille Luona-polkuun sitoutuneille asiakkaillemme oman asunnon sekä yksilöllistä tukea asumiseen ja arkeen sekä työ- tai koulutuspaikan löytämiseen. Uskomme, että auttamalla ihmistä auttamaan itseään, autamme koko yhteiskuntaa. Luona Oy työllistää noin 300 henkilöä ja sen liikevaihto (2015) oli 16 miljoonaa euroa. Luona Oy on Barona Groupin tytäryhtiö.