Luonan vastuullisuuskatsaus 2019: asiakaskokemus kehittyi yli tavoitteiden

Luona on tehnyt pitkäjänteistä ja systemaattista työtä sosiaali- ja terveysalan vastuullisuuden määrittelemiseksi ja kehittämiseksi. Olemme ensimmäinen suomalainen sote-alan toimija, joka aloitti raportoimaan vastuullisuustyönsä etenemistä kansainvälisen GRI-standardin mukaisesti.

Nyt julkaistavassa uudessa katsauksessa kerrotaan Luonan vastuullisuustyön etenemisestä yrityksen vastuullisuusohjelman mukaisesti. Tänä vuonna nostetaan esiin painopisteenä ollutta asiakaskokemuksen laatua ja sen mittaamista. Inhimillinen kohtaaminen on moniulotteinen tapahtuma, jonka mittaamista ja seurantaa Luona kehittää osana vastuullisuustyötä.

– Asetimme yhdessä luonalaisten kanssa asiakaskokemuksen vuoden 2019 painopisteeksi. Mittaamme niiden ihmisten tyytyväisyyttä, jotka käyttävät palvelujamme, esimerkiksi 116117-päivystysapunumeroon soittajat, Tampereen Kotitorin asiakkaat tai sosiaalipalveluja saavat ihmiset ja vastaanottokeskuksissa asuvat turvapaikanhakijat. Työn tulokset näkyvät nyt saavutetuissa parantuneissa tuloksissa, Luonan toimitusjohtaja Milja Saksi toteaa.

Luonan vastuullisuustyön vuoden 2019 tärkeimmät saavutukset olivat:

Luona vastuullisuuskatsaus 2019

Yksi Luonan vastuullisuustyön tavoite on olla sosiaali- ja terveysalan edelläkävijä hakemalla jatkuvasti uusia vaikuttavampia, tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja alan haasteisiin. Tämä ei onnistu ilman, että saamme tarkkaa tietoa toiminnan tuloksista ja siihen liittyvää dataa asiakkailtamme. Vastuullisuustyöllämme haluamme luoda luottamusta, jonka pohjalle avoimuus ja yhteistyö rakentuu. Näin voimme kehittyä ja oppia.

– Emme ole vielä onnistuneet saamaan meiltä palveluja tilaavia organisaatioita kehitystyöhön mukaan toivomallamme tavalla. Tiedon johtaminen ja tiedolla johtaminen on ollut meille suurempi haaste kuin alkuun kuvittelimme, Milja Saksi sanoo.

Vaikka koronaviruksen aiheuttama pandemia kuormittaa ja haastaa sote-alaa nyt ennen näkemättömällä tavalla, eivät Luonan vastuullisuustyön kulmakivet muutu. Tavoitteena on vastuullinen toiminta, jossa varmistetaan yhteisten verorahoilla rahotettavien palveluiden laatu, vaikuttavuus ja jatkuva kehittäminen.

Lisää tietoa:
toimitusjohtaja Milja Saksi, puh. 040 568 8111

Tutustu Luonan vastuullisuuteen ja aiempien vuosien katsauksiimme: luona.fi/vastuullisuus

Luitko jo nämä?