Otaniemen vastaanottokeskus lakkautetaan osana Maahanmuuttoviraston tiukkaa kulukuuria

Maahanmuuttovirasto lakkauttaa suuren määrän vastaanottokeskuksia eri puolilla Suomea turvapaikanhakijamäärän vähenemisestä johtuvan tiukan kulukuurin vuoksi. Luonan Otaniemen vastaanottokeskus Espoossa lakkautetaan 31.1.2017 mennessä. Otaniemessä on 400 majoituspaikkaa. Luona on mukana säästötalkoissa yhdessä Maahanmuuttoviraston kanssa. Luonan toimitusjohtaja Milja Saksin mukaan yhteiskunnan varoja on käytettävä vastuullisesti.

Maahanmuuttovirasto on tänään ilmoittanut päättäneensä lakkauttaa yhteensä 5.700 majoituspaikkaa eri puolilla Suomea. Syynä tiukkaan kulukuuriin on turvapaikanhakijöiden määrän väheneminen. Vapaiden paikkojen ylläpito maksaa, joten niitä ei kannata pitää tyhjinä. Luonan Otaniemen vastaanottokeskus on ilmoitettu suljettavaksi 31.1.2017 mennessä. Otaniemessä on 400 majoituspaikkaa.

Luona organisoi vastaanottokeskustoiminnan muutokset yhteistyössä Maahanmuuttoviraston kanssa. Tällä hetkellä Luonan seitsemässä vastaanottokeskuksessa asuu noin 2.300 turvapaikanhakijaa pääosin pääkaupunkiseudulla.

”Olemme mukana säästötalkoissa yhdessä Maahanmuuttoviraston kanssa.  Yhteiskunnan varoja on käytettävä vastuullisesti ja toistaiseksi majoituspaikkojen kokonaistarve on laskenut, toteaa toimitusjohtaja Milja Saksi. “Turvapaikkakriisi maailmalla ei valitettavasti näytä laantumisen merkkejä, joten pidämme valmiutta yllä. Luona on ketterä toimija ja meillä on osaavaa henkilökuntaa.”

Maahanmuuttovirasto kertoo tiedotteessaan 30.5., että tilanteen kehittymistä seurataan: jos tilanne muuttuu niin, että paikkoja tarvitaankin enemmän kun on ennakoitu, voidaan nyt ilmoitettuja paikkavähennyksiä tarkistaa. Turvapaikanhakijoita on tullut alkuvuoden aikana noin 3.000 ja samaan aikaan ihmisiä poistuu vastaanoton piiristä, kun turvapaikanhakijat saavat päätöksiä, muuttavat kuntiin tai poistuvat maasta.

Lisätietoja: Milja Saksi, toimitusjohtaja, Luona Oy, puh. 040 5688 111, milja.saksi@luona.fi

Twitter: Milja Saksi ja Luona Oy

Kotimainen Luona Oy tuottaa kotiin tuotavia palveluja ja asumiseen liittyviä ratkaisuja kuten tuettua asumista, kriisimajoitusta, kotihoitoa, vastaanottokeskustoimintaa ja kotouttamista. Toimimme kotitalouksien, kaupunkien, kuntien ja valtion kumppanina. Tarjoamme kaikille Luona-polkuun sitoutuneille asiakkaillemme oman asunnon sekä yksilöllistä tukea asumiseen ja arkeen sekä työ- tai koulutuspaikan löytämiseen. Uskomme, että auttamalla ihmistä auttamaan itseään, autamme koko yhteiskuntaa. Luona Oy työllistää noin 300 henkilöä ja sen liikevaihto (2015) oli 16 miljoonaa euroa. Luona Oy on Barona Groupin tytäryhtiö.