8.2.2018

Vähemmän ruuhkaa ja työrauha päivystyksessä – silti Keski-Suomen sairaanhoitopiiri säästi selvää rahaa

Terveydenhuollon virtuaalinen, ulkoistettu arviointipalvelu vähentää ruuhkaa päivystyksessä, säästää rahaa ja antaa työrauhan päivystyksen ammattilaisille. Sairaanhoitaja neuvoo ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin etänä samalla palvelun laadulla 24/7 oli sitten kyseessä influenssakauden aiheuttama kysyntäpiikki tai hiljainen aamuyö. Ulkoistetun palvelun avulla Keski-Suomen sairaanhoitopiiri sai vajaan 600 000 euron vuosittaisen säästön, todetaan NHG:n raportissa ”Luona Arviointi -palvelun vaikutuksia Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä 2014-2016”.

Nordic Healthcare Groupin (NHG) raportti Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä (KSSHP) todentaa, että ulkoistetulla ja virtuaalisella terveydenhuollon arviointi- ja neuvontamallilla syntyy kustannustehokkuutta ja parempaa terveydenhuollon palvelun saatavuutta. Samalla päivystyksen ammattilaisten työpanos käytetään oikeisiin asioihin.

Vertailtaessa palvelun tuottamista KSSHP:n omana vs. Luonan tuottamana ulkoistettuna toimintana, kaikilla mittareilla näkyi myönteisiä vaikutuksia. Puheluiden määrä kasvoi 57 prosenttia ja samalla: (a) KSSHP säästi vuodessa vajaa 6 miljoonaa euroa sillä, että ei-kiireettömät  päivystyskäynnit vähenivät etäohjauksen myötä 30 prosenttia ja koska Luonalta ostetun palvelun kustannus per puhelu oli 64 prosenttia pienempi kuin itse tuotettuna; (b) myös hoidon tarpeen arvioinnin saatavuus parani puheluiden vastausprosentin ollessa 11 prosenttia korkeampi kuin KSSHP:n itse toteuttamana palveluna; ja (c) Luonan hoitajien keskimääräinen vastausaika pysyi tasaisesti alle 2 minuutissa.

”Tuomme keskitetyn terveydenhuollon etäarvioinnin hyödyt ja valtakunnallisen toimijan vahvuudet monikanavaisessa palvelussamme nyt jo 2,2 miljoonalle ihmiselle läpi Suomen 24/7 vuoden jokaisena päivänä”, kertoo Luonan liiketoimintajohtaja Timo Koistinen. ”Skaalaamme toimintaamme ketterästi kysyntävaihteluihin vaikkapa influenssakauden alkaessa tai loma-aikoina.”

Ulkoistetun palvelun tuoma vuosittainen säästö oli vajaat 600 000 euroa, kun sitä verrattiin tilanteeseen, jossa KSSHP tuotti palvelun itse. Luonan virtuaalinen arviointi- ja neuvontapalvelu maksoi sairaanhoitopiirille keskimäärin alle 300 000 euroa vuodessa. Tiedot käyvät ilmi Nordic Healthcare Groupin raportista Luona Arviointi -palvelun vaikutuksia Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä 2014-2016.

Lisätietoja: Timo Koistinen, liiketoimintajohtaja, Luona Oy, p. 040 560 4655, timo.koistinen@luona.fi

Sosiaali- ja terveysyhtiö Luona tekee sosiaali- ja terveysneuvontaa, hoidon- ja palvelutarpeen arviointia sekä palveluohjausta yli 2,2 miljoonalle ihmiselle, ja tukee päivittäin yli 2.300 omassa kodissa tai yhteisössä asuvaa avun tarpeessa olevaa ihmistä. Erityisryhmistä turvapaikanhakijat, ikäihmiset, asunnottomat ja kuntoutujat ovat meille tärkeitä asiakasryhmiä. Uskomme, että auttamalla ihmistä auttamaan itseään, autamme koko yhteiskuntaa. 250 luonalaista ovat sosiaali- ja terveydenhuollon, asiakasohjauksen, turvallisuuden ja suomen kielen ammattilaisia. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 53 miljoonaa euroa. Luona on kotimaisesti omistetun Barona Group -konsernin tytäryhtiö.

Oikaisu 12.3.2018: Keski-Suomen sairaanhoitajien palkkakustannustietoa on korjattu laskelmassa, jolloin kustannussäästö Luona Arviointi palvelun käytöstä on 0,55 miljoonaa euroa vuodessa (aikaisemmin 0,73 miljoonaa euroa vuodessa).

Tilaa uutiskirje