Poikkeustilanteen pyörteissä tarvitaan työrauhaa

Odotan pääsyä lääkäriin, kun kännykkä soi. Toimittaja kysyy, onko minulla jo tietoja, joista eilen puhuimme. Kyllä, tiedonkeruu on työn alla. Kyllä, toimitan tiedot perjantaipäivän aikana, kuten lupasin. Emmekös me näin eilen sopineet?

Tämän päivän mediauutisoinnin nopeus saattaa tietolähteenä toimivat yritykset, tiedottajat ja johtajat ihan käsittämättömän tehtävän eteen. Pitäisi pystyä jopa yli-inhimillisiin toimiin. Pitäisi olla aina saatavilla ja kaikilla vastauksilla varusteltuna. Myös yritysten liiketoiminta on nopeutunut. Yhtäaikaisesti kehitetään strategiaa, toteutetaan ketteriä pilotteja, mokataan ja opitaan, luodaan uutta ja uusi tapoja toimia. Olisiko hyväksyttävää, ettei kaikkia vastauksia ole heti olemassa?

Kun yritys on kiinnostavan tai ajankohtaisen tapahtumaketjun ytimessä, siltä odotetaan erityistä avoimuutta ja nopeutta. Toimittajan mielestä yritys ja sen ihmiset ovat vähintäänkin yhteistyöhaluttomia, jos he eivät vastaa puheluihin, sähköposteihin tai ehdi ottamaan vierailijoita vastaan.

Mutta eikö juuri poikkeustilanteen pyörteissä räpistelevässä yrityksessä tarvita työrauhaa?

Juha Sipilä, sinäkin olet huomannut, että toimittajat eivät usein anna kovin pitkää vastausaikaa sähköpostikyselyihinsä.  Mutta et ole tässä tilanteessa yksin! Minäkin tiedän, että toimittajat soittavat ja pyytävät kommenttia usein viime tipassa.

Mitä merkittävämmästä asiasta on kyse, sitä tärkeämpää on uutisoida oikein. Antaisin vastaajalle siksi riittävästi aikaa. Aikaa selvittää faktat ja tavoittaa oikeat ihmiset. Tai aikaa hoitaa akuutti lääkärikäynti, tai syödä lounas loppuun. Yritys voi tietenkin myös päättää, onko asia yrityksen näkökulmasta pelkästään mielenkiintoinen vai oikeasti merkittävä?

Kun itse sain muikkarisoiton toimittajalta, kello ei ollut edes kymmentä perjantai-aamuna. Olin puhunut toimittajan kanssa edellisenä iltana neljän jälkeen ja alkanut välittömästi selvittää kyseessä ollutta, itselleni uutta aihealuetta talon sisällä. Olin tuolloin juuri aloittanut Luonan viestinnässä. Tein soittoja varapuhelimella, sillä uusi työkännykkä ei ollut ehtinyt edes latautua.

Kun kiire on suurin, tarvitaan myös työrauhaa. Silloin pystyn viestinnässä palvelemaan mediaa paremmin.

Kirjoittaja: Anna Virrantaus, viestintä- ja markkinointijohtaja, Luona Oy.

Anna kirjoittajalle palautetta Twitterissä @annavirrantaus tai anna.virrantaus at luona.fi

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?