Luona aloittaa Päivystysapu 116117 -palvelun tuotannon Keski-Suomessa

Luona aloittaa Päivystysapu 116117 -palvelun tuotannon Keski-Suomen sairaanhoitopiirille 1.3. alkaen. Kuntalaisille maksuton numero palvelee vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, ja sinne tulee soittaa ennen sairaalan päivystykseen hakeutumista. Luona on Suomen kokenein yksityinen puhelimessa tapahtuvan hoidon tarpeen arviointipalvelun tuottaja, ja mittaamme ja raportoimme tuottamamme palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä, vastausaikaa, vastausprosenttia sekä ohjauksen jakautumista jatkuvasti.

Luona on tuottanut puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia sote-alan asiakkailleen jo vuodesta 2003, ja on ollut tiiviisti mukana kehittämässä ja pilotoimassa nyt aloittavaa uutta valtakunnallista Päivystysapu-numeroa Pohjois-Savon alueella, ja 1.3. alkaen myös Keski-Suomessa.

Luona on jo aiemmin tuottanut Keski-Suomessa osan puhelinpalvelusta, ja toiminnasta on hyviä kokemuksia. Keski-Suomessa vastausprosentti puhelinpalvelussa tammi–helmikuussa on ollut 81 prosenttia ja puheluun on vastattu keskimäärin 2,5 minuutin kuluessa. Noin 35 prosenttia pystyy jatkamaan itse hoitoaan kotiohjein, eikä soittajan ole tarvinnut lähteä akuuttihoitoon päivystykseen. Tätä kautta myös yhteiskunta on säästänyt.

”Puhelimessa tapahtuva ja keskitetysti johdettu hoidon tarpeen arviointi on tehokas ja laadukas tapa ohjata ihmisiä oikean palvelun ja hoidon pariin. Jos kokeneet sairaanhoitajamme arvioivat, ettei soittajan tilanne vaadi akuuttia päivystyskäyntiä, annetaan puhelimessa selkeät ohjeet kotihoitoon ja muihin jatkotoimiin”, Luonan hoidon tarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta vastaava johtaja Kati Federley sanoo.

Puhelimessa tapahtuvan hoidon tarpeen arvioinnin vaikuttavuudessa on keskeistä, että ihminen ohjataan juuri hänelle oikeaan hoitoon tai palveluun, oikeaan aikaan. Luona noudattaa puhelimessa tapahtuvan hoidon tarpeen arvioinnin tuotannossa Terveysportin ja Käypä hoito -suositusten linjoja. Digitalisaation myötä erilaiset mahdollisuudet hyödyntää palvelun tuotannossa tekoälyä ja esimerkiksi etälääkärin konsultointia voidaan ottaa osaksi palvelun tuotantoa, jolloin hoidon tarpeen arviointityön laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee entisestään.

”Omasta tai läheisensä tilanteesta huolestuneelle ihmiselle on tärkeää saada nopeasti ja luotettavasti tietää, onko tilanne kiireellistä hoitoa vaativa vai pystyykö hän odottamaan esimerkiksi seuraavaan aamuun saakka, jolloin terveyskeskus aukeaa. Muun muassa sairaan lapsen vanhemmille voi olla helpotus tietää, ettei yöllä tarvitse lähteä ajamaan sairaalaan”, Kati Federley toteaa.

Päivystysapu on sosiaali- ja terveydenhuollon neuvonta- ja ohjauspalvelu. Sairaanhoitopiirit järjestävät palvelun alueensa asukkaille joko itse tai yhteistyökumppanin kanssa. Päivystysapu-puhelinpalvelu on käytössä Keski-Suomen lisäksi Etelä-Karjalan, Helsingin ja Uudenmaan sekä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirien alueella. Päivystysavun on tarkoitus tulla käyttöön kaikkialle Manner-Suomeen vuoden 2019 aikana.

Lisää tietoa päivystysavusta STM:n sivuilta: https://stm.fi/

Lisää tietoa Luonan tuottaman puhelimessa tapahtuvan hoidon tarpeen arviointipalvelun vaikuttavuudesta: www.luona.fi/vastuullisuus

Lisätietoja:

Palvelujohtaja Kati Federley, Luona Oy, puh. 0400 954 745, kati.federley@luona.fi

Sosiaali- ja terveysyhtiö Luona tekee sosiaali- ja terveysneuvontaa, hoidontarpeen arviointia sekä palveluohjausta yli 2 miljoonalle ihmiselle ja tukee päivittäin yli 6 000 omassa kodissa tai yhteisössä asuvaa avun tarpeessa olevaa ihmistä. Erityisryhmistä turvapaikanhakijat, ikäihmiset, asunnottomat ja kuntoutujat ovat meille tärkeitä asiakasryhmiä. Uskomme, että auttamalla ihmistä auttamaan itseään, autamme koko yhteiskuntaa. Noin 200 luonalaista ovat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä asiakasohjauksen ammattilaisia. Liikevaihtomme vuonna 2017 oli 43 miljoonaa euroa. Luona kuuluu kotimaisesti omistettuun Bravedo-yritysyhteisöön.

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?