Sote-alan digitalisaatio mahdollistaa monikanavaisen avun: Oulussa testattiin terveysneuvonnan chat-palvelua

Oulun yhteispäivystyksen alueella testattiin kevään aikana Luonan tuottamaa chat-palvelua, jossa terveysneuvonnan sairaanhoitajat vastasivat yleisiin terveysaiheisiin kysymyksiin.

Luonan tuottaman terveysneuvonnan chat-palvelun yhteydenoton aiheiksi sopivat esimerkiksi yleiset lääkkeiden yhteis- ja haittavaikutukset sekä vaikkapa flunssan tai vatsaoireiden hoitoon liittyvät kysymykset, joihin chatissa annettiin neuvoja.

Kolmen kuukauden pilottiprojektin aikana noin 200 ihmistä oli yhteydessä terveysneuvontaan chatin välityksellä. Heistä arviolta puolet sai avun chatin kautta, ja loput ohjattiin henkilökohtaisempaan puhelinneuvontaan.

Puolet chattia käyttäneistä ihmisistä antoi palautetta käyttökokemuksestaan, ja heistä 72 prosenttia arvioi palvelua positiivisesti.

”Ihmiset ja terveysasioihin liittyvät kysymykset ovat erilaisia, ja siksi meidän pitää kehittää erilaisia tapoja saada tietoa ja kysyä mieltä vaivaavista asioista. Joku haluaa aina puhua toisen ihmisen kanssa ja kokee sen helpompana, toiselle voi olla luontevampaa kirjoittaa chatissa”, Luonan terveysneuvonnan palveluista vastaava liiketoimintajohtaja Kati Federley kertoo.

Luona hyödyntää chattia muissakin tuottamissaan palveluissa, kuten esimerkiksi Tampereen Kotitorilla ja täydentävänä osana eri asiakkaidensa puhelimessa tapahtuvan hoidontarpeen arviointia.

Kokeilu toteutettiin osana Terveyskylä.fi-palvelua.

Lisätietoja:
Liiketoimintajohtaja, terveysneuvonnan palvelut, Kati Federley, puh. 0400 954 745

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?