Keskitetty koronaneuvontapalvelu tukee kuntia ja sairaanhoitopiirejä

Luona vastaa kuntien ja sairaanhoitopiirien nopeasti kasvaneeseen kysyntään tarjoamalla koronavirusneuvontaan erikoistunutta puhelinpalvelua. Ulkoistetussa palvelussa lähes sata koronaneuvontaan perehtynyttä hoitajaa antaa soittajille neuvontaa ja ohjausta sekä tekee hoidon tarpeen arviointia keskitetysti ja etänä.

Koronaviruksen leviäminen kuormittaa suomalaista terveydenhuoltosektoria sekä kuntien ja sairaanhoitopiirien perustoimintaa. Monet kunnat ja sairaanhoitopiirit saavat apua siitä, että hoidon tarpeen arviointi, koronavirusneuvonta, terveysneuvonta ja näytteenoton varauspalvelut hankitaan yhteistyökumppanilta.

Kunnissa työskentelevät sairaanhoitajat voivat keskittyä kliiniseen vastaanotto- ja hoivatyöhön sekä korona-näytteenottoon.

Miten keskitetty koronaneuvontapalvelu toimii?

Koronaneuvontapalvelun käyttöönoton jälkeen kuntalaiset voivat edelleen soittaa oman alueensa tuttuun numeroon, johon koronaneuvontaan liittyvät puhelut on ohjattu paikallisesti tai alueellisesti. Koronaneuvontaan erikoistuneet hoitajat vastaavat kuntalaisten kysymyksiin, antavat koronaviruksen oireiden hoitoon liittyvää terveysneuvontaa ja ohjaavat heitä tarvittaessa eteenpäin koronanäytteenottoon.

Hoidon tarpeen arvioinnin tiedot kirjataan suoraan kunnan tai sairaanhoitopiirin omaan potilastietojärjestelmään ja tarvittaviin ajanvarausjärjestelmiin.

Oireettomien soittajien sekä Koronavilkku-jäljityssovelluksen perusteella soittavien henkilöiden ohjautuminen palvelussa on huomioitu niin, että he saavat tarvitsemaansa yleisneuvontaa ja ohjeistusta, ja samalla varmistetaan oireellisten soittajien nopea koronanäytteenottoon ja hoitoon pääsy.

Luona Terveys -liiketoiminnan johtajan Seppo Kariniemen mukaan Luonan asiakkaat ovat kokeneet, että ulkoistettu palvelu auttaa konkreettisesti arjessa:

– Koronaneuvontapalvelun avulla kiire helpottaa ja hoitohenkilökunta vapautuu kohtaamaan, testaamaan ja hoitamaan ihmisiä. Luonan hoitajat tukevat heidän työtään, ja turvaavat koronavirusneuvonnan tavoitettavuuden ja saatavuuden, Kariniemi sanoo.

Luonan tarjoama koronaneuvontapalvelu on luotu yhdessä sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kanssa vastaamaan koronaepidemian aiheuttamiin haasteisiin ja puhelinpalveluiden ruuhkautumiseen. Palvelu voidaan tuottaa keskitettynä maakunnallisena ratkaisuna tai kuntien ja kaupunkien kanssa erikseen yksittäisinä palveluratkaisuina.

Koronapandemia kasvattaa palvelutarvetta kunnissa ja sairaanhoitopiireissä

Etänä tuotettavan hoidon tarpeen arvioinnin ja terveysneuvonnan tarve on kasvanut huomattavasti koronapandemian aikana.

Luona Terveyden Seppo Kariniemi kertoo, että palvelutarpeen kasvusta kertoo osaltaan se, että Luona on viime viikkoina rekrytoinut merkittävän määrän uusia hoitajia. He työskentelevät niin palvelukeskuksissa kuin hyödyntäen nykyaikaisia etätyömahdollisuuksia.

– Luonan sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat ovat erikoistuneet juuri puhelimessa ja etänä tehtävään hoitotyöhön. Meillä on kumulatiivista kokemusta ja erityisosaamista esimerkiksi Päivystysapu 116117 -palvelun puheluihin vastaamisesta, Kariniemi sanoo.

Luona on tuottanut puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia ja terveysneuvontaa vuodesta 2003 lähtien. Lue täältä lisää Luonan tuottamasta palvelusta Pohjois-Savossa.

Oletko kiinnostunut taustatuesta omalle sote-organisaatiollesi koronavirukseen liittyvässä hoidon tarpeen arvioinnissa, ihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa?

Etene näin:

  1. Ota yhteys: Luona Terveys -palveluiden Seppo Kariniemeen, puh. 050 400 8996 tai seppo.kariniemi@luona.fi
  2. Kartoitamme ja selvitämme yhdessä kuntasi tai sairaanhoitopiirisi tilanteen ja sovimme yhteistyön mallista ja laajuudesta.
  3. Ulkoistettu koronavirusneuvonnan palvelu on toiminnassa noin viikon kuluessa siitä, kun olette sen meiltä tilanneet.

Lisätietoja: